شیرین ترین تعامل اجتماعی

حیِّ علَی الاَمر بِالمَعروف و النّهی عنِ المُنکر

شیرین ترین تعامل اجتماعی

حیِّ علَی الاَمر بِالمَعروف و النّهی عنِ المُنکر

وبلاگ دانشجویان فعال در احیائ امر به معروف در دانشگاه فردوسی
امام خامنه ای : اگر معناى امر به معروف و نهى از منکر و حدود آن براى مردم روشن شود، معلوم خواهد شد یکى از نوترین، شیرین‏ترین، کارآمدترین و کارسازترین شیوه‏هاى تعامل اجتماعى، همین امر به معروف و نهى از منکر است . (نماز جمعه تهران۱۳۷۹/۹/۲۵)"

طبقه بندی موضوعی

جلسات امر به معروف(4)

شنبه, ۸ فروردين ۱۳۹۴، ۰۳:۱۶ ب.ظ


بسم الله الرحمن الرحیم

شیوه های موثر در امر به معروف و نهی از منکر

خلاصه

۱-از خودمان ۲-از نزدیکان ۳-با اخلاق نیکو

جلسه چهارم (ادامه)

۴- خوب صدا زدن :

از شیوه هایی که در امر به معروف و هم چنین در زندگی کردن بسیار موثر است. این که دیگران را خوب صدا بزنیم . در امر به معروف همان طور طرف مقابل را صدا بزنیم که او نیز دوست دارد.

خداوند در قرآن 89 مرتبه می فرماید: یا اأیها الذینَ امَنوا . یعنی واقعا کسانی که خدا خطاب می کند مومن هستند . در بسیاری از موارد اکثر کسانی که خداوند مورد خطاب قرار می دهند ایمان ندارند. کسی که غیبت می کند مومن نیست اما خداوند می فرماید ای کسانی که ایمان آورده اید غیبت نکنید. کسی که دیگران را مسخره می کند مومن نیست! اما خداوند می فرماید ای کسانی که ایمان آورده اید مسخره نکنید. ای کسانی که ایمان آورده اید در کارهای یک دیگر تجسس نکنید. این ها به کنار ،‌ خدا به شراب خوار می فرماید ای کسانی که ایمان آورده اید! شراب خوار مومن نیست! اما خداوند می فرماید ای کسانی که شراب خورده اید وقتی مست هستید نماز نخوانید. خداوند خوب صدا می زند تا تاثیر داشته باشد.

گاهی اوقات حرف های ما مهم نیستند ولی چون که خوب گفته ایم مورد تایید قرار می گیرد. چه برسد به این که بخواهیم حرف درست بگوییم.

یک پادشاهی خواب دید تمام دندان هایش ریخته است .از خواب بیدار شد گفت معبرین بیایند و بگویند تعبیر خوابم چیست؟ همه گفتند تمام فامیلت می میرند . دستور داد که همه را به زندان بیاندازند. معبری دیگر آمد و گفت نه این تعبیر خوابتان نیست. پادشاه گفت پس تعبیر چیست ؟ گفت تعبیر این است که عمر شما از عمر بقیه فامیلتان بیشتر است. تعبیر هر دو خواب یکی است اما نوع بیان فرق دارد.

لقمان وقتی می خواهد فرزندش را نصیحت کند در آیات ابتدایی سوره لقمان می فرماید « یا بُنَیَ» که بنی اسم مصغر است. می فرماید ای پسرکم یعنی ای پسر عزیزم.

خداوند می فرماید لقب های زشت روی هم نگذارید. حتی در بین دوستان نیز نباید همدیگر را با لقب های زشت صدا زد.

۵-بیان خوب :

جدای از خوب صدا زدن باید بیان نیز خوب باشد. بهترین بیان را برای امر به معروف انتخاب کنیم.

شخصی به نام شقرانی که پیامبر پدر یا پدربزرگش را آزاد می کند. از آن به بعد این ها خود را منتسب به خاندان پیامبر می دانستند. این شقرانی خود را فامیل امام صادق می دانست . هر چند که فامیل امام صادق نبود. یک بار مشکلی برایش پیش می آید که به نزد امام صادق می آید و می گوید آقا اگر می شود این مشکل مرا حل نمایید. امام صادق می دانستند که شقرانی شراب می خورد. کارش را که انجام می دهند بعد می فرمایند شقرانی کار خوب از هرکس خوب است از تو بهتر ، کار بد از هر کس بد است از تو بدتر. شقرانی ترک شراب نمود.

باید در امر به معروف و نهی از منکر بهترین کلمات را به کار برد . باید گروهی کارشناس جمع بشوند کلمات و داستان هایی را برای امر به معروف جمع آوری کنند.

مثلا کسی که دارد شراب می خورد که او را می شناسید می توانید بگویید و بروید. اما اگر بار معنایی کلمات رعایت شود بهتر است اما گاهی اوقات نمی شود. آقایی با خانمش می رفتند بیرون . خانم وضع حجابش بد بود . جوانی پیش آقا می رود و می گوید آقا سوالی از شما داشتم اگر منزلتان آتش گرفت چه می کنید؟ می گوید فرار می کنم .جوان می گوید اگر خانمتان در آتش باشد چه؟ می گوید نجاتش می دهم . جوان می گوید نمی خواهید خانمتان را از آتش نجات دهید. و سرش را پایین می اندازد و می رود. آقا می گوید جوان نجاتش می دهم.

۶-گفتن از خوبی ها :

هم بدی ها را بگوییم هم خوبی ها را . خداوند در قرآن بعضی چیزها را که می خواهند بیان کنند خوبی ها را در کنار بدی ها می گوید که به شما می گوییم شراب نخورید شما می گویید در شراب فایده است .درست فایده دارد اما گناه و ضررش ویرانگراست.

حضرت عیسی از جایی رد می شدند یک سگ مرده بد بو و متعفن دیدند. رو به مردم می کنند و می فرماید چه می بینید؟ هر کسی چیزی می گوید . حضرت عیسی عجب دندان های سفیدی نیز دارد.

باید در کنار داشتن خوبی ها ، عمل منکر را نهی کرد . هر منکری را دیدیم باید جلویش گرفته شود چه کوچک چه بزرگ. با توجیه ها از مسولیت امر به معروف شانه خالی نکنیم.

پیامبر با دیدن انگشتر طلای ابوسفیان ، انگشتر را بیرون آوردند و فرمودند هر کس که می خواهد در رفتن به آتش جهنم سرعت بگیرد انگشتر طلا دست کند. امر به معروف و نهی از منکر در همه زمینه ها باید انجام شود.

۷-نگفتن همه عیوب با هم :

همه عیوب با هم را یک جا نباید بگوییم . از نظر روان شناسی نیز این امر اثبات شده است. در امر به معروف و نهی از منکر همان عیبی را بگوییم که اکنون می بینیم. نه این که همه عیوب را با هم بگوییم در این صورت فرد قبول نمی کند و می گوید آب که از سر گذشت چه یک وجب چه صد وجب . تاثیر ندارد.

والسلام. التماس دعا

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۱/۰۸
fa ab

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی